Fästingar=TBE

Nu ska jag berätta om en av mina störa rädslor.
ja jag e sjukligt rädd o nojig för detta o tänker på det mycket
o speciellt då vi bor i hus med stor trädgård,
har djur o vi gillar att vara ute i naturen.
Nämligen
TBE.

Det är en fästingburen virussjukdom som orsakar hjärninflammation.
Smitta till människa överförs främst via fästingar (i Sverige tillhörande arten vanlig fästing)
Inkubationstiden för sjukdomen är 1-2 veckor efter smittotillfället.

De som drabbas får hjärninflammation som resulterar i svår huvudvärk och feber,

ibland kramper och till och med förlamning

men idag finns det faktiskt vaccin man kan ta som
gör att man slipper få TBE.
så slipper man noja ihjäl sig så som jag gör.
funderar mycke starkt på att låta hela familjen få det
så slipper jag gå runt o va orolig hela tiden
och vi kan vara ute i skog o mark utan att jag
ska kolla barnen 24/7 så kan vi njuta istället.
Hos Sveavaccin kan man åka o få just detta vaccinet mot TBE
men hos som kan man även få vaccin mot diverse andrta
otrevliga sjukdomar som man tyvärr kan drabbas av
både i sverige o utomlands.
(inlägg i sammarbete med sveavaccin)
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback