Sluta håna dom med panikångest

Hur kan man sitta o håna någons sjukdom/mående?
Hur kan man vara så fruktansvärt elak o totalt respektlös.
NI som inte vet hur det e att ha panikångest ska va förbannat glada att ni INTE har det men det ger er ta mi fan inte rätt att håna mig/oss som har det..

Jag hoppas du/ni läser detta o verkligen skäms..
Pinsamt när vuxna människor beteer si så förbaskat omoget, respektlöst o rent ut elakt.
Skäms på dig/er

************************************
I Sverige
Samtliga ångestsjukdomar: 20-25 procent.
Specifika fobier: 10-15 procent.
Social fobi: 12-13 procent.
PTSD: 7-8 procent.
GAD: 5 procent.
Paniksyndrom: 4-5 procent.
Tvångssyndrom: 1,5 procent.
Agorafobi: 2-5 procent.
TÄNK så många som har ångest relaterade syndrom..


* Uppmaningar som "ta dig i kragen" eller "skärp till dig" ökar pressen och höjer därmed också ångestnivån hos den som mår dåligt

* Ångestsyndrom är riktiga. Inte inbillade. Om den anhörige inte förstår allvaret kommer ett tillfrisknande sannolikt ta mycket längre tid.

* Ingen mår bra att få pålagt en skuld på grund av sitt mående. Möt istället den drabbade med uppmuntran och positivitet om sin egen förmåga.

* Tvinga aldrig den drabbade. Glöm inte att låta den drabbade få möjligheten att själv bestämma

 


» Gina

väldigt bra inlägg!

2015-04-24 // 13:42:02

Nej, det är märkligt. Har man sån tur att man själv aldrig råkar på någon ångestsjukdom under hela sitt liv, så har man i alla fall någon anhörig som gör det. Förmodligen flera. Tror en del har lite dålig inlevelseförmåga/fantasi. Sen när de väl får en panikattack för första gången som känns som en hjärtinfarkt och fattar vilken våldsam kraft ångest kan ha, då blir de ganska spaka... ;) Själv har jag inte panikångest, däremot en fobi jag inte blir av med helt.

2015-04-24 // 13:44:16

fin bild

2015-04-24 // 13:55:10

Det hat jag hört några gånger i mitt liv att "skärp till dig". Men även "ta dig i kragen" som du också skriver. Men det är inte så lätt. Jag har också panikångest. Jag tror inte min familj riktigt förstår allvaret.. :/

2015-04-24 // 14:06:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback