10 sagt & 10 svar ang panikångest/ptsd

nr 1. men ryck upp dig
svar: ja du om det bara varit så lätt.
ja då hade vi väll för sören gjort det för länge sen.
men tyvärr e det lättare sagt än gjort.

nr 2. skaffa dig ett jobb för fan
svar: ja du. det hade jag gärna gjort om jag hade klarat det.
men precis som du så vill jag kunna göra ett bra jobb men då man
har panikångest o ptsd så går det tyvärr inte ibland. kvittar hur mycket man än vill

nr 3. men det e väl bara att sätta dig på tåg eller buss. hur farlig kan det vara?
svar: jag vet att det inte är farligt (även om olycker kan hända).. det e inte det de handlar om. för min del e det instängdheten. att inte kunna gå av tåget när jag vill. rädslan att kanske ev få ett anfall där mitt bland alla människor

nr 4. varför hänger du inte med på shopping tur till malmö (ca 8 mil bort)
svar: jag vill hemskt gärna. men rädslan att kanske få ett anfall där mitt bland alla människor o ha oerhört långt hem sätter käppar i hjulen.

nr 5. jag klarar ju det då kan du oxå
svar: grattis jag är ärligt glad för din skull. jag hade gärna velat vara dig. men alla är vi olika o reagerar olika. precis som vissa har lättare för saker så som att måla, fixa med bilar osv. så har visa lättare i sin panikångest/ptsd än andra.
det går inte att jämföra med varandra.
man kan däremot säga det på ett snällare sätt som tex: vill du att jag hjälper dig att klara det. jag kan va med o sötta dig. så kanske du med kan klara det.

nr 6 du e fan sjuk i huvet
svar: jag e iallafall så pass frisk att jag vet att jag e sjuk. jag har iallafall vett att betee mig snällt mot andra mäniskor..

nr 7, varför går du inte o tränar
svar: ja för att jag har nock ibland med att jobba med att för kontroll över min panikångest.

nr 8. jag vet att..
jag har hört...
man ska...
jag har läst..
svar: ja MEN du har inte själv suttit i min sits, du har inte gått i mina skor. du har inte upplevt vad jag upplevt. så jämför inte mig med dig o du kan inte jämföra mig med andras upplevelser. alla människor är olika o vi reagerar olika. har olika lätt o inte lätt att klara saker.

nr 9. varför gör du inget åt ditt problem
svar: jag gör så mycket mer än du tror. det är en daglig kamp, dagligen jobbar jag med mig själv o min panikångest. många av oss med panikångest/ptsd går till psykologer, går på kbt, traumabehandling, dbt osv.. bara för att det inte syns uttåt så betyder inte det att det inte finns. och vi har ingen skyldighet att behöva försvara oss ang våran panikångest o ptsd. precis som en person med cancer inte ska behöva göra det.

nr 10: varför sover du så mycke. du är lat
svar: hade du sprungit ett maraton varje dag i flera år så hade du med blivit trött o sovit mycke. handlar inte om lathet utan om att det tar oerhört mycket av ens kraft att jobba med sin panikångest o ptsd.

Det värsta du kan säga är RYCK upp dig o sluta hitta på.
det e big no no no.

en person med panikångest/ptsd e lika mycke människa som dig.

vi har ofta familj, barn som vi älskar o gör allt för.

Var inte dömande utan istället en trevlig medmänniska.

 

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback