Ibs vänligt pizzabröd


Gjorde idag ett pizzabröd till min make som han kunde ha med sig på jobbet. Det dofta så gott o såg riktigt mumsigt ut men tyvärr var det ej ibsvänligt pga gluten. Så jag ställde mig o gjorde en ibs vänlig variant av det
 
IBS VÄNLIGT PIZZABRÖD
 
13 g jäst
1 1/2 dl ljummet vatten
1 msk raps olja
1/2 tsk salt
1 msk torkad persilja
1 tsk torkad basilika
5-6 dö glutenfritt mjöl
 
Smula jästen i en skål o häll det ljummnat vattnet över o rör till jästen löst sig.
I med oljan o kryddorna.
Sen i med mjölet pö om pö.
Knåda degen smidig.
Låt jäsa 30 min.
 
Ett paket bacon
Krossad tomat
Ketshup
Torkad persilja
Torkad basilika
Riven laktosfri ost
 
Kavla ut degen till en rektangen. Bred på krossade tomaterna o ketshup. Klipp baconet i mindre bitar o strö ut, strö sen på kryddorna o sist osten.
Rulla ihop till en korv.
Lägg deg korven i en brödform som du klätt med bakplåtspapper.
Låt jäsa 30 min
 
Sått ugnen på 200 grader.
Pensla brödet med vatten.
In i nedredelen av ugnen i ca 25 min.
Låt svallna under bakduk
 
"Super gott till en sallad eller soppa men funkar lika bra att äta rakt upp o ner oxå"


Lär dig stava

2015-09-22 // 22:21:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback