Brödkringla med bacon

Eftersom jag fått beskedet att jag har IBS så måste
min kosthållning ändras.
Följer fodmap/ibsfri.
 
Jag vill ju kunna äta gott ändå. även om mycket är
på nej listan.
så jag exprimenterar fram ibs ok recept från recept
som jag ser runt om mig.
Ändrar om ingridiensern så min mage tål det.
 
BRÖDKRINGLA MED BACON
 
25 g jäst
2 1/2 dl ljummet vatten
2 msk rapsolja
1 krm bakpulver
1 tsk ljus sirap
1 tsk salt
1 msk torkad persilja
6 1/2 dl glutenfri mjöl
 
persilja
basilika
mozzarella
tomater
bacon
grön paprika
 
 
Blanda ut jästen med vattnet o oljan.
sen i med kryddorna o bakpulvret.
sen i med mjölet pö om pö.
knåda till en smidig deg.
låt jäsa under handduk i ca 45 min.
 
ta en pajform o klä den med bakplåtspapper,
skiva tomterna o paprikan o klipp ett paket bacon
i 3 delar.
ta en del deg o rulla ut till en lång korv.
lägg den o formen o stoppa ner lite bacon, paprika
o tomat pö om pö.
ta en bit deg till o gör samma. knipsa ihop ändarna med
varandra.
när alla deg e slut så strö över lite torkad persilja o basilika.
låt jäsa under handduk i 30 min,.
 
värm ugnen till 200 g.
strö över lite mozzarella o in i mitten av ugnen i ca 20-25 min.
låt svalna lite.
sen baara njuta
 
är väldigt gott till tex soppa men även att bara 
äta rakt upp o ner
 
 
(orginal recept för er som inte har IBS eller är gluten
allergiker finns på
Zeinas Kitchen, en helt fantastisk blogg)
 
 
 


Hej! Vad har du valt att använda för mjöl? Jag använder oftast glutenfria mjölmixer och dessa är svåra att få till en deg då dessa blir kladdiga, och för hårda om man sätter för mycket. Spännande höra vad andra har valt och hur det fungerar!

Svar: Jag använder lailas mjöl den blåa förpackningen
chanette andersson

2015-09-15 // 06:40:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback