Örtbullar


Idag hade jag tänkt göra soppa till lunch. Till det vill man ju ha nåt mer matigt oxå,
Så då baka jag ett gäng örtbullar,
Dessa funkat kanon till frukost oxå
 
ÖRTBULLAR 5 st
 
12 1/2 g jäst
2 dl vatten
2 msk olivolja
1 msk sirap
1 1/2 krm salt
1 msk torkad persilja
1 tsk basilika
1 dl rivna morötter
1 msk linfrön
1 dl boveteflingor
3 1/2-4 dl glutenfritt mjöl
 
Topping;
Torkad persilja
Torkad rosmarin
Torkad persilja
 
Värm vatten o olja till finger varmt.
Hälldet i en skål där du smulat jästen.
Rör så jästen löser sig.
I med alla örter o salt o sirapen.
I med morötterna, linfröna o boveteflingorna.
Rör runt.
Sist i med mjölet pö om pö.
Rör så det blir en fin smet.
Är typ halvkladdig i konsistensen.
Låt jäsa i 30 min med bakduk över.
 
Ta en plåt o lägg bakplåtspapper på den.
Ta o rulla 5 bullar. Du kan ta lite vatten på händerna så går det lite lättare.
Låt jäsa med bakduk över sig i 15 min.
Innan du sätter in dom i ugnen så strör du lite topping på dom
In i mitten av ugnen på 250 grader ca 8-10 min
 
Låy svallna under bakduk
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback