Morotsbullar


Frukost. 
Dagens viktigaste mål men gud så svårt det e att hitta nåt gott att äta då man har ibs. E galet trött på hårt glutenfritt bröd, flingorna, sågspåns ala typ knäckemackor.
Jag vill ha nåt mjukt o saftigt.
Så därför gjorde jag dessa morotsbullarna. Där e bovete flingor i. Det sär med orange plopp i ibs appen vilket innebär att man bara för äta 30'g per tillfället. I detta recept används ca 100 g o det blir 6 bullar. Alltså ca 16 g per bulle. Slutsumma; man får äta 2 st
 
MOROTSBULLAR
 
12 1/2 g jäst
2 dl vatten
2 1/2 msk olja
1 msk sirap
1 dl boveteflingor
1 1/2 krm salt
2 tsk torkad persilja
1 dl rivna morötter
3 dl glutenfritt mjöl
 
Värm vatten o olja till finger varmt.
Smula jästen i en skål o häll på degspadet. Rör så jästen löser sig.
Riv moroten fint o häll i. I med sitapen o alla kryddor. I den boveteflingorna o sen i med mjölet pö om pö.
Ska bli en jämn o fin smet.
Den kommer va rätt kladdig.
Låt stå i jäsa i skålen med en bakhandduk över i 30 min.
Ta fram en plåt o lägg bakplåts papper på den..
Ta 2 at matskedar o med hjälp av dom klickar du ut 6 st bullar på plåten.
Låt jäsa igen med bakduk över i 15 min.
In i ugnen på 250 grader i 10 min.
Låt svallna lite innan du äter dom
 
Mums mums



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback