Langos


Langos e såååå galet gott.
Ja det e en av mina favisar.
Dock innehåller vanliga langos vetemjöl o det e aj aj för ibsmagar så jag fick snällt exprimentera fram ett recept på dom som är ok för mig.
Resultatet blev tur som var lyckat o riktigt gott.
Lillesonen sa att han inte märkte nån skillnad på de med vanlig mjöl o de med glutenfritt förutom färgen

LANGOS

3/4 jäst (den blåa)
4 1/2 dl ljummet vatten
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
Ca 8 dl glutenfritt mjöl
Olja att fritera i

Lös upp jästen i det ljummna vattnet. I med fiberhusken o låt stå i ca 5 min.
I med salt.
Sen i med mjölet på om på.
Till slut får du knåda det lite.
Låt jäsa 40 min.
Ta upp på mjölat bord o gör 8 bullar av det.
Platta ut dom o lägg på tex bakplåtspapper.
Låt jäsa 10 min,
Häll olja i en kastrull eller wokpanna.
I med en langos. Fitera ca 3-4 min på varje sida.
Langosen kommer först lägga sig i botten men den flyter upp till ytan ganska snabbt.

Ta upp åå en tallrika o låt svallna något.
Lägg sen på vad du själv tycker om

Jag valde laktosfri cream fraich, lite salt, laktosfri ost, kalkonkött o den gröna delen av purjolök o toppa med lite torkad basilika..

Såååå gott






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback