Kalops


Idag ställde jag mig o gjorde en av mina absoluta favorätter.
Kalops.
Men jag fick ändra en hel del på det från innan jag fick ibs.
Nu fick jag helt enkelt ibs anpassa den o halleda så gott det va.
Jag verkligen njöt av bara den av maten.
Så här gör jag min ibsvänliga kalops

KALOPS

Högrev
Morötter
Laktosfri grädde
Laktosfritt smör
Lagerblad
Malen kryddpeppar
Svartpeppar
Salt
Torkad
Persilja 
Glutenfritt mjöl
Vatten
Hemmagjord buljong
Lingon

Skär fina grytbitar av högreven o bryn de i en kastrull ihop med smöret.
Sen häller du i vatten så det täcket köttet.
I med buljongen o lite av kryddorna.
Du kryddar sen mer om det behövs.
Nu ska detta puttra i ca 1 1/2 timme.
Tänk på att du kommer behöva fylla på vatten efterhand.
O glöm inte att röra i det.
Skala o skica morötterna.
I med dom då den där 1 1/2 timmen gått.
Låt koka ca 15 min. I med grädden o en större klick lingonsylt.
Låt puttra 15 min sen reder du det med lite mjöl o ev mer krydda.

Servera med kokt potatis o tex lingonsylt o smörgåsgurka



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback