Gluten/laktosfria & ibs vänliga kanelbullar


Kanelbullens dag o såklart vill ju jag oxå äta massa mumsiga kanelisar. 
Så jag ändra om ett av mina gammla vanliga kanelbulle recept till ett recept som passa min mage.
Här delar jag med mig av det för e garanterat andra med samma dumma mage som mig som oxå vill äta mums
 
25 g jäst för söta degar
75 g laktosfri smör
2 1/2 dl laktosfri mjölk
1 msk fiberhusk
1 dl ljus sirap
En nypa salt
1/2 dl strösocker
1 dl laktosfri vanilj kvarg
6-7 dl glutenfritt mjöl (jag använder den blåa laila)
 
Smör
Kanel
Strösocker
Ägg
Pärlsocker om man vill
 
Smält smör i en kastrull o i med mjölken. Låt det bli finger varmt.
Smula jästen i en skål i på med degvätskan o rör tills jästen löst sig. I med fiberhusken o låt stå i ca 10-15 min sen I med resten förutom mjölet. Rör om. Sen tar du i mjölet pö om pö.
Lägg plastfolie över skålen o låt jäsa 40 min.
 
Ta en annan skål där du lägger i smör, kanel o socker o vispa det krämigt.
Sockrr o kanel mängd tar du efter behag. Det gör jag ha ha
 
Ta upp degen på mjölat bord. Kavla ut det till en stor fyrkant.
Bred på fyllningen.
Rulla ihop i skär bitar.
 
Ta en rund form o klä med bakplåtspapper.
Lägg sen i bitarna med lite mellan rum.
Lägg plastfilm över o låt jäsa i 30 min
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg o strö ev lite pärlsocker på.
Då ugnen är varm så in med det i mitten. Ca 10-12 min ska de stå.
 
Ta ut o låt svalna under bakduk.
 
NJUT med ett stort glas laktosfri mjölk
 


I vilket steg har du i kvargen?

2015-10-04 // 22:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback