Nyttig marknadsnougat recept

Är ni som jag som läääääääääängtar som en gris efter
sommarens marknader för att just bara kunna köpa den ljuva
marknads nougaten som säljs där.?
det e ju såååååå gott.
MEN tyvärr e de som sagt inte vidare nyttiga men inte vill man
vara utan dom för det.
hmmm tänkte jag, jag har ett ljuvligt recept på marknads nougat som
jag arbetat fram för några år sen.
det onyttiga.
MEN så tänkte jag, hmmm jag måste ju kunna göra ett mer nyttigt
alternativ på det hela, så man kan njuta a de goda mumsbitarna.
sagt och gjort.
igår satte jag igårn och exprimentera i köket oc kom fram
till ett nyttigare alternativ.
här delar jag med mig av det receptet
(lånar ni det till eran blogg så berätta vart ni hittat det med länk hit)
 
NYTTIGA MARKNADS NOUGAT
 
1 1/2 dl mandelmjöl
1 1/2 dl kokosmjöl
1 1/2 dl kokosflorsocker
1/2 dl raw kakao
1 tsk äkta vaniljsocker
1 dl vatten
1 msk grädde
1 1/2 dl stevia strö
70 g smör
 
ta fram en form o klä den med bakplåtspapper.
blanda ihop alla torra ingridienser utom stevian i en skål och se till
att där inte är några klumpar.
ta en kastrul,
häll där i vatten, grädde, smör och stevian..
kokoa upp snabbt men se till att röra så det inte bränns i botten.
häll sen pö om pö i vätskan i torrblandningen o vispa med elvisp.
då allt är i så häll snabbt i formen för det stelnar ganska snabbt.
ta hjälp av en spatel för att breda ut det i formen.
 
ställ i kylskåpet några timmar.
 
ta ut och skär sen i rutor o in i kylen igen i par timmar.
 
ta ut och vän alla bitarna o in i kylen igen.
man vänder dom för att de ska torka till på baksidan med.
 
förvara sen i en pappers påse i kylen.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback