Fikon scones på rismjöl


Jag försöker undvika vanligt vitmjöl så som vetemjöl o vetemjöl special.
Finns så många andra alternativ idag som e bättre så som mandelmjöl, kokosmjöl o tex rismjöl.
Sistnämda har jag använt till dessa mumsiga sconsen.
Och här kommer recept

FIKON SCONES 4 st

2 1/4 dl rismjöl
1 tsk bakpulver
2 krm havssalt
1 tsk örter
40 g riktigt smör el kokosolja
1 dl minimjölk el vatten
3 st torkade fikon
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda alla torra ingridienser i en skål.
Där efter klickar du i smöret/kokosoljan o blandar till det blir en grynig massa.
Hacka fikonen i mindre bitar.
I med dom i skålen.
Sen häller du i mjölken/vattnet.
Jag blandar här med en mixer stav för att jag vill att fikonen ska bli mer mossade o sprida sig bättre i degen.
Degen e väääldigt kladdig.
Klicka upp 4 klickar på bakplåtspapper o in i mitten av ugnen 10-12 min.
Ta ut o låt svallna lite..
Sen bara njut....




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback