Steg för steg- garn domherre

2 dagen i våran vecka med steg för steg beskrivningar på pyssel.
Höstlov och liten är hemma o då ska han ju sysselsättas.
Fast jag klagar inte för det är så mycigt att pyssla ihop med barnen.
 
Denna gång är det en beskrivning på en garn domherre.
(domherre e min favorit fågel).. detta är nostalgi minnen för mig
för min gamel farmor lärde mig att göra en sån här.
hon satte dom på blomster pinnar och hon sydde även i en tråd
och hängde de i grannen..
 
Vi ska hänga dom i buskarna ute vid huset vi ska flytta till
1. klipp ut i hårt papper en bit som är 19 cm och en som är 15 cm.
 
2. du behöver garn i grått, svart o rött
 
3. virra svart garn 25 varv runt den kartongbit som är 19 cm
och 17 varv med den gråa på den 15 cm kartongbiten
 
4. klipp både uppe och nere så de lossnar
 
5. ska se ut så här
 
6.lägg svarta garnet logrätt och en de grå vågrätt mitt på det 
svarta garnet.
 
7. klipp en bit svart garn av garnrullen.
vik sen de svarta garnet rakt över de grå
 
8. knut till den den svarta garntården hårt 
9. virra 17 varv med röda garnet runt 15 cm kartongbiten
och klipp den precis som du gjorde med det grå o svarta garnet.
klipp även en tråd av det röda.
 
10. knyt till hårt på mitten med den röda tråden.
ta ännu en tråd av garnet och trå i en nål
 
11. trä den i knuten på den röda garn klumpen 
 
12. sy nu fast den på de andra garn klumparna.
sy där du har den svarta garnknuten.
 
13. klipp ännu en bit tråd av det röda garnet och lägg den
under fåglen
 
14. knyt nu till riktigt rejält runt som ni ser på bilden o
virra några varv och knyt igen. så det riktigt håller
 
15. nu dax att frisera pippins nederdel till hur du vill ha det
 
16. sen  är det dax att pimpa med liten näbb och ögon.
här kan man andvända vad man vill till näbb och ögon.
lite man tage vad man haver..
 
TADAM nu har ni en garn domherre
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback