Tutankhamuns utställning i Malmö

Idag begav sig jag o min make till malmö för att gå på
tutankhamun utställning som är där tom den 17 feb 2013.
 
Jag e ju hel galen i egytisk historia, gudarna och 
faraonerna kvinnliga som manliga.
De gammla regenterna där.
 
Det var super intressant att se och en sak ni
INTE får missa.. Man fick hörlurar på sig o en adaptor
så man blev guidad genom den men man kunde stänga av det
med om man inte vill ha nån info.
 
sen fick man se 3 film visningar.
 
MISSA inte denna utställningen
var fantastisk
 
Här kommer nu ett bild regn från då vi var
där idag.
(man fick fota där inne men ej andvända blixt)
Förkammaren
skattkammaren
gravkammaren
gravskrin nr 1
gravskrin nr 2
gravskrin nr 3
gravskrin nr 4
sartofag box nr 1
sartofag nr 2
inre sartofagen med mumien
mumien med döds masken
tutankhamums dödsmask
saker från skattkamaren
boxen i bakgrunden e där tutankhamums inre organ
förvarades i urnor
boxen med urnorna som hans inre
organs förvarades i
kunga stridsvagn
(den gillade min make)
säng. denna vill jag ha, så läcker.dock var den
attans hög så man hade nästan behövt stege för att
komma upp i den ha ha
Tutankhamuns kungastol
(den skulle jag velat ha)
köpte med mig hem denna stora skarabeen.
(har en skarabee in tattad på min svank
en stor en plus 2 andra egyptiska tattos
ett ankh på magen o gudinnan isis på vristen
 


Sv: Jo jag tycker också de var snygga för att vara vinterskor :)

2012-10-21 // 22:32:34
» Emma

Dit skulle jag också vilja! Synd att det är så långt bort bara. :(

2012-10-22 // 23:53:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback