Kålpudding


Kålpudding. Sååå gott o det har jag alltid älskat även kåldolmar.
Men nu e vanlig kål aj aj för ibs magar men spetskål är ok. Ica sålde spetskål för bara 5 kg st så då passa jag på. Detta e min ibs vänliga kålpudding

KÅLPUDDING

1 spetskål huvud
Sirap
Glutenfri öl (saxon på bolaget)
Salt
Peppar
Laktosfri smör/margarin
Färs
1 ägg

Tvätta spetskålrb o skär bort den stora hårda kvisten i botten.. Strimla kålen fint o lägg i en kastrull.
Bryn den där ihop med smör o kryddor o ca 1 msk sirap.
Ta o lägg färsen i en skål, på med lite salt o peppar o häll i lite öl..
Blanda.
När det e lagom kladdigt, inte rinnande dock så lägger du den i en ungssäker form o täcker botten.
Sen ovan på lägger du den brynta spetskålrb.
In i mitten av ugnen på 175 grader i ca 40 min..





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback