Polsk gurksoppa


Min yngsta sons pappa var från Polen.
(Han dog tyvärr 27/2-2009)
Då han o jag var tillsammans så gjorde han en super god gurksoppa.
Ja jag var väldans skeptisk i början oxå.
Men gud så gott det är.
Ännu godare är den dagen efter.

POLSK GURKSOPPA

Grytbitar
Smörgåsgurka (söta el salt du väljer)
Kokt potatis
Salt
Peppar
Torkad persilja
Torkad basilika
Hemmagjord buljong
Laktosfri cream fraich
Vatten
Laktosfritt smör

Skär grytbitarna i hälften. Jag tycker de färdig skutna man köper i affären e för stora. Bryn dom i en kastrull med smör.
Häll sen i vatten, buljong o kryddor o örter. Låt koka upp ett tag.
Skär den kokta potatisarna i tärningar o ev halvera smörgårsgurkorna.
I med gurkorna i grytan o låt puttra ett tag. Sen i med potatisen o låt puttra ett tag. Sist i med cream fraichen o låt puttra upp en stund.

Gott med gluten/laktosfritt bröd till





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback