Ibs vänlig morotskaka


Blev så galet sugen på morotskaka idag.
Satte mig o googla av bara den men inget recept föll mig i smaken så ja då får jag väl exprimentera fram ett istället som är ok för min ibs mage.
Maken o sonen åt av den o de sleva i sig den på 2 sek o sa att sen va super saftig o jättegod.
Bra betyg alltså så då e bäst att jag skriver ner hur jag gjorde innan jag glömmer det.
Tänkte dela med mig av det till er.
 
 
IBS VÄNLIG MOROTSKAKA
 
3 ägg
1 1/2 dl socker
3 st rivna morötter
1 dl egengjort havremjöl
1 1/2 dl glutenfritt mjöl
1/2 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
1 dl olja
1 tsk kanel
 
Laktosfritt Smör
Glutenfritt ströbröd
 
Börja med att göra eget havremjöl genom att köra det i mixer.
Ta en skål o vispa ägg o socker riktigt vitt o luftigt.
I med oljan o det rivna morötterna.
I med alla torra ingridienser.
Vispa runt.
Smöra en form o bröa den.
Häll i smeten.
Nedredelen av ugnen 175 grader i ca 35-40 min.
Ta ut o låt svalna.
 
GLASYR
 
175 g laktosfri philadelfiaost
1 dl florsocker
2 tsk citron/lime saft
Kanel
 
Vispa det riktigt luftigt o krämigt.
Smeta ut det över kakan.
Gör mönster med en gaffel, lägg lite riven morot på o strö över lite kanel
 
Förvara kakan i kylen
 
NJUT


 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback