Nyttig Red velvet cake

Midsommar o ja vad e en midsommar utan en tårta?
jag har ju allktid kört innan på sockerbomber men i år
så har jag ju blivit fru hälsosam så då får det banne mig bli en
hälsosam tårta med.
Jag har skapat en nyttigare variation av den mycket välkända
Red velvet tårtan.-
det blev ett väldigt lyckat recept.
 
NYTTIG RED VELVET CAKE
 
 1 1/2 dl stevia
2 ägg
1 1/2 dl kokosmjöl
2 dl mandelmjöl
1 tsk bikarbonat
nypa salt
1 msk raw kakao
1 tsk äkta vaniljpulver
1 msk vit vinsvinäger
1 dl rapsolja
2 dl kvarg
 
Sätt ugnen på 175 grader
 
Smörj en rund form med kokosolja och strö med
kokosflingor eller mannagryn.
Vispa stevian o ägget riktigt poröst.
Blanda alla de torra ingridienserna i en bunker och vispa
sen ner det pö om pö bland ägg o stevia smeten.
I med vinägern, oljan och kvargen.
blanda ihop till en jämn smet.
 
Mitt in i ugnen ca 40 min. Känn med en sticka.
 
Ta ut o låt svalna o då de svalnat så dela den på mitten.
 
* 1-2 burk kokosgrädde (smaksak hur mycket grädde man vill ha)
* 1 tsk äkta vaniljpulver
* 1 liter hallon eller jordgubbar
* mörk choklad
 
Vispa upp kokosgrädden med vaniljpulvret så den blir krämig.
mossa 2/3 delar av hallonen.
bre ett lager med kokosgrädde på botten och sen tar du hallon 
puren och brer utan på och sen ett tunt lager kokosgrädde till.
Resten av kokosgrädde smetar du runt tårtan och ovan på.
 
dekorera tårtan med resterande hallonen och riven mörk choklad
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback